Nejsme jen národem pivařů a muzikantů, ale také esemeskařů. Esemesky posílané prostřednictvím mobilů u nás vyhrávají na celé čáře nejen proto, že jsou mnohem levnější než běžné hovory, ale také proto, že přece jen nabízejí větší prostor pro kreativitu, pro vyjádření sebe sama. Touha vyjádřit se, demonstrovat své ego, vychází nejenom z našeho nejlvlastnějšího biologického já, ale sebevyjádření spolu se čtyřmi zbývajícími čtyřmi základními tužbami člověka - bezpečí, úkryt, potrava a sex - patří mezi naše nejzákladnější potřeby. Moderní technologie reprezentované mobily a jejich esemeskami to bohatě umožňují nám všem. Nepotřebujeme vydavatele, aby vydávali hnutí naši mysli; můžeme to dělat, kdy se nám zamane! Můžeme ihned a bez nebezpečí ztráty studu a případně i anonymity realizovat své pocity, přání a představy. Alespoň ve verbální podobě. Ty buď opětovně reflektují již jednou realizované nebo vzbuzují naději na zatím ještě nerealizované. Kromě toho, aniž si to příliš uvědomujeme, se přikláníme k psanému textu, na který jsme díky digitalizovaným obrazovým technologiím, málem úplně zapomněli.
Ať chceme nebo ne, přenášíme do psaní esemesek kus svého já a své duše. Stejně jako charakter písma svědčí o jeho pisateli, tak také způsob psaní jednotlivých SMS svědčí o jejich pisatelích. Podle volby jednotlivých slov, podle délky SMS a také podle opakování se jak slov, tak slovních spojení a frází, lze opravdu dostát oné premise, kterou hlásá název tohoto sdělení. Autory SMS lze rozdělit do několika základních skupin:
Rychlíci
Píši tak, jak žijí. Krátce, rychle, bezpohlavně, se spoustou chyb. Jsou neustále na cestách. Chtějí toho stihnout za svůj život co nejvíce, ale nestihnou vůbec nic. Jejich krátké SMS typu: "Tak už jsem v USA.. Ozvu se. Pusa. Tvoje Husa" svědčí o tom, že mobil nepoužívají pro to, aby potěšili sebe a ty, komu píší, ale proto, že se mylně domnívají, že čím více super krátkých a strohých SMS napíší, tím jsou lepší a vtipnější...Oni i ty SMS.
Románopisci
Opak rychlíků. Píší předlouhé SMS o všem a o ničem. Vždy se rozmáchnou a nevědí kdy a jak skončit. Nemají-li k dispozici modernější mobil, jejich SMS ztrácejí návaznost a vám pak přichází guláš, na který rozhodně nemáte chuť.
Básníci
Jejich SMS se tu více, tu méně rýmují. Svědčí o tom, že jejich autor chce toho, komu píše, maximálně zaujmout a že si ho váží., popř. miluje. V drtivé většině případů se jedná o opravdu zamilované jedince jak mužského, tak i ženského pohlaví, kteří chtějí být spolu i když spolu nejsou fyzicky. Vás by nepotěšila SMS typu: "Chtěla bych být tvá doživotní múza. Zní to tak, až jde z toho hrůza. I když zubama z toho strachy klektám, JÁ SE NEVZDÁM." Anebo: "Prázdné ticho tebou vonící ranní postele je jak mše bez lidí v láskou k bohu nadrženém kostele"?
Chaotici
Jejich SMS nejsou ke čtení a svědčí o charakteru jejich autorů zcela jednoznačně. Nedělají rozdíl mezi velkými a malými písmeny, neuznávají interpunkci a jejich projev připomíná vaječinu. Konzumace vaječiny je činnost veskrze příjemná. Čtení takovéto SMS přesně opačná.
Sklerotici
Jejich zprávy nedávají kvůli absenci nenapsaných, sklerotiky zapomenutých slov, smysl. Jejich SMS by toho chtěly říct tak mooooc, ale jejich celkové vyznění nedá akorát adresátovi zprávy celou noc spát, protože marně přemýšlejí o jejím smyslu: bylo to pozvání na schůzku nebo šlo o intelektuálně vyjádřené kopačky nebo nedej bože to je šifrovaný vzkaz varující před možným teroristickým útokem...?
Grafici
Jejich SMS téměř vůbec neobsahují slova. Používají jen grafické symboly jako sprejeři barvu při vytváření graffiti. Jejich zprávy jsou jeden velký šílený komiks.
Samozřejmě existují jak výjimky z výše uvedených kategorií, tak i všemožné kombinace uvedených kategorií. A také kategorie zcela jiné... Kdybych si já mohl vybrat, tak bych si přál za své SMS partnery křížence básníků a grafiků. Našli jste se i Vy mezi popsanými typy SMSníků? Pokud ne, tak se pokuste vytvořit si Váš vlastní osobitý styl psaní SMS,
který by Vámi byl,
i tehdy, když by k Vašemu adresátovi digitálně i bez Vás dorazil...
P.S.: LET ME SHOW WHO I AM! |